روش تشخیص کولر گازی اصلی از تقلبی کار ساده ای نیست و همین امر باعث شده که کلاهبرداران می‌توانند به راحتی کولر‌های تقلبی را در بازار به فروش برسانند. روش تشخیص کولر گازی اصلی از تقلبی سریال، نام، لوگو، گارانتی و لیبل روی کولرهای گازی است. پارسا سرویس روش تشخیص  کولرهای گازی اصلی از تقلبی را به صورت کلی و جزئی در ادامه به شما توضیح می‌دهد.

تاریخچه کولرهای گازی اصلی

در گذشته تا کنون همه کشور‌ها از روش‌های مختلفی برای خنک کردن منازل خود استفاده می‌کردند.
ایرانیان در گذشته به وسیله ساخت بادگیر، جریان هوا را ایجاد کرده و منازل خود را خنک می‌کردند.
در سال 1902 مخترع آمریکایی ویلیس کریر کولرهای گازی را در مقیاس بزرگ، طراحی و تولید کرد و اولین کولر گازی در تاریخ 17 joly 1902 ساخته و شروع به کار کرده است.
ویلیس کریر این کار را در جهت کنترل رطوبت برای کارایی بهتر دستگاه‌های چاپ انجام داد که کم کم وارد عرصه خنک نمودن محیط منازل و اتومبیل‌ها شد.
همچنین در سال 1345 یک مخترع دیگر با نام روبرت شرمن موفق به ساخت کولرهای گازی با قابلیت حمل شد که ایده ی او علاوه بر کنترل رطوبت خاصیت دیگری هم داشت که دارای فیلتر تصویه هوا بود.
روبرت شرمن موفق به کسب در آمد با این ایده نشد چرا که ایده ی او توسط شرکت تولیدی بزرگی دزدیده شد.
در سال 1950 استفاده از کولرهای گازی در منازل و اتومبیل‌ها افزایش چشمگیری داشت.

روش تشخیص کولر گازی اصلی از تقلبی

روش‌های مختلفی جهت تشخیص کولرهای گازی اصلی از تقلبی وجود دارد که پارسا سرویس شما را به صورت واضح با آن‌ها آشنا خواهد کرد.
معمولا کولرهای گازی تقلبی با نام اینورتر (کم مصرف) به بازار ارائه می‌شوند چرا که طرفداران زیادی دارند و مردم شناخت کاملی از آن‌ها ندارند.

کولر گازی اینورتر

روش تشخیص کولر گازی اصلی از تقلبی

روش‌های تشخیص کولرهای گازی اصلی از تقلبی را در ادامه توضیح خواهیم داد.

  • مدل و سریال:

    یکی از راه‌های بسیار ساده برای شناسایی دستگاه‌های تقلبی توجه به سریال و مدل آن‌ها است که روی برچسب روی کارتون آن‌ها قرار دارد.
    مدل یا سریال دستگاهای تقلبی نسبت به دستگاه‌های اصلی یک عدد کمتر یا زیاد تر است که با این تفاوت کوچک می‌توان آن‌ها را شناسایی کرد.

  • ضمانت نامه:

    خرید از فروشگاه‌های معتبر و دریافت ضمانت نامه معتبر تا در صورت بروز مشکل به راحتی بتوان آن را تعویض یا تعمیر کرد.و همچنین این موضوع که شرکت‌های معتبر هیچوقت جنس‌های تقلبی را ضمانت نمی‌کنند.

  • شکل ظاهری:

    شکل ظاهری کولرهای گازی اصلی (اینورتر) شکیل تر اند و بسته بندی قابل قبولی دارند.

چگونه کولرهای گازی اصلی از تقلبی را تشخیص دهیم؟

با توجه به  روش‌های تشخیص کولرهای گازی اصلی از تقلبی که در بالا گفتیم می‌توانید کولرهای گازی اصلی از تقلبی راشناسایی کنید.
با توجه به شکل ظاهری کولرهای گازی و همچنین سریال و مدل آن‌ها می‌توان تشخیص داد که کولرهای گازی تقلبی یا اصلی هستند.
همچنین برای تشخیص کولرهای گازی اینورتر از قدیمی‌و یا تقلبی می‌توان به نوع گاز آن‌ها که روی برچسب نوشته شده است توجه کرد که اگر برابرR22 باشد یعنی اینورتر نیست و در صورتی که R410a باشد کولر گازی اینورتر است.
پس با استفاده از این راه‌ها می‌توانید برای خرید کولر گازی مناسب اقدام کنید و برای نصب و سرویس آن از پارسا سرویس کمک بگیرید.

با توجه به عکس‌های زیر که لیبل روی کولر‌ها است بیشتر متوجه این موضوع خواهید شد.

لیبل کولر گازی قدیمی

روش تشخیص کولر گازی اصلی از تقلبی

عکس بالا لیبل روی یک کولر گازی قدیمی‌است که اگر توجه کنید نوشته که حاوی HCFC-22 است منظور همان گاز R22 است.

لیبل کولر گازی اینورتر

روش تشخیص کولر گازی اصلی از تقلبی

در عکس بالا که لیبل روی یک کولر گازی اینورتر است اگر به خط قرمز توجه کنید متوجه می‌شوید که نوشته است HCF – 410A است یعنی گاز آن R410a است که با توجه به همین موضوع ساده می‌توانید به راحتی کولرهای اصلی از تقلبی را شناسایی کنید.

معایب کولر‌های گازی تقلبی

کولر‌های گازی تقلبی به دلیل این که طرح کولرهای گازی اصلی هستند و با نام آن‌ها به فروش می‌رسند فقط کارایی شبیه به کولر‌های گازی دارند ولی مزایای کولر‌های گازی اصلی را ندارد و نه تنها مزایای آن‌ها را ندارند بلکه معایبی هم دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.
یکی از معایب این کولرها مصرف بالای برق است نسبت به کولرهای گازی اصلی برق بیشتری مصرف می‌کنند.
از دیگر معایب این کولرها این است که پس از مدت کوتاهی خراب شده و باید دستگا‌های داخلی آن عوض شوند و هزینه ی زیادی به بار می‌آورد.

کولر گازی تقلبی

روش تشخیص کولر گازی اصلی از تقلبی

پس بهتر است که قبل از خرید کولر گازی تحقیق کرده و در خرید خود دقت کنید.

تفاوت کولرهای گازی اینورتر با کولرهای گازی معمولی

تفاوت‌هایی که کولر گازی اصلی اینورتر با کولر‌های گازی قدیمی‌دارند چند دسته اساسی اند.
از جمله این تفاوت‌ها باید گفت که:

  • گاز مصرفی:

    گاز مصرفی در کولر‌های قدیمی‌R22 بوده و در کولرهای اینورتر گاز مصرفی برابر R410a دارند.
    درباره این گازها باید بگوییم که نقطه جوشش در گازهای R22 منفی 41 درجه است و در گازهای R410a منفی 52 درجه است که با توجه به نقطه جوشش آن‌ها متوجه خواهیم شد که تولید سرما در کولرهای اینورتر بازدهی بیشتر و سریعتری دارد و در بازه زمانی کمتری محیط را خنک می‌کند.

  • ساختار کمپرسور:

    ساختار کمپرسور در کولرهای قدیمی‌به گونه ایی بود که زمانی میزان دمای هوا با میزان دمایی که شما تنظیم می‌کردید برابر می‌شد موتور یا کمپرسور به طور کلی خاموش می‌شد و برای روشن کردن آن نیاز به استارت دوباره ایی بود و از برق بیشتری مصرف می‌شد تا روشن شود.
    ولی در کولر‌های اینورتر با توجه به نوع ساختار جدید کمپرسور آن‌ها به گونه ای طراحی شده است که پس از اینکه دمای هوا به میزان خواسته شده ی خود برسد موتور متوقف شده و وقتی میزان دمای هوا با دمای تعیین شده ی شما تغییر کند دوباره شروع به کار می‌کند و نیاز به استارت دوباره ندارد که برق زیادی مصرف شود.

  • قیمت:

    کولر‌های گازی اینورتر از نظر قیمت، هزینه تعمیر و سرویس از کولرهای گازی معمولی گران اند.

  • سرعت:

    سرعت سرد کردن محیط به وسیله ی کولر‌های گازی اینورتر سریع تر از کولر‌های گازی معمولی است.

  • برق مصرفی:

    مصرف برق کولر‌های گازی معمولی بیشتر از کولر‌های گازی اینورتر است.

بیشترین نوع کولرهای گازی تقلبی

طبق تحقیقات پارسا سرویس متوجه این موضوع شده است که بیشترین نوع کولرهایی که تقلبی به بازار ارائه می‌شوند با سو استفاده از برنده‌های جنرال و ال جی می‌باشند .

کولر‌های گازی تقلبی

روش تشخیص کولر گازی اصلی از تقلبی

منظور ما این نیست که این برندها تقلبی اند، بلکه باید بیشتر توجه کنید چرا که با سو استفاده از این برندها بیشتر کولرهای تقلبی را به فروش می‌رسانند.
پس در هنگام خرید این برندها باید بیشتر به شماره سریال، نام، لوگو، کارتون و … توجه کنید.
منظور ما در رابطه با کارتون این نیست که اگر روی کارتون خط افتاده بود کولر گازی تقلبی است یا اگر با کارتون تمیزی بسته بندی شده بود اصل است منظور این است این کولر‌ها در هنگام ارسال از کشور‌های مثل تایلند، کره و … امکان اینکه کارتون آن‌ها خط افتاده باشد یا ضربه دیده باشد هست و هیچوقت بسته ایی که از این راه‌های طولانی برسد بدون خط یا ضربه خوردگی نیست این کارتون‌ها بسیار محکم هستند تا در طول مسیر به وسایل موجود داخل آن‌ها آسیبی وارد نشود.